Idag fick vi träffa Inga-Lena Haglund som gästföreläste för oss (15/3-16).
Hon berättade att man med hjälp av leken kunde hjälpa barn som har problem med exempelvis blyghet, agerar utåt mot andra, inte kan leksignaler osv.
Det är tydliga ramar när man arbetar med detta, är det måndag kl. 10 så ska inte den tiden rubbas. Det ska vara samma plats och materialen ska ligga på precis samma ställe. Pedagogen som är med i lekarbetet har samma förhållningssätt hela tiden, hen varken berömmer eller kritiserar. Enbart bekräftar.
Syftet med Leksarbete är att stödja barnens utveckling och arbeta med att leka i grupp med andra barn, vissa lär sig att ta för sig mer i leken och andra lär sig att låta andra få ta för sig. Man tränar arbetsminnet, koncentrationen och självkänslan. (Mer information finner du HÄR)
Materialen som man kan finna i rummet är vanligt förskolematerial och skapandematerial. Det är ett väldigt brett utbut så att barnen ska kunna välja själva vad de vill göra. Inga-Lena berättade att barnen behöver ha samma erfarenhet för att förstå leken, och idag har vi alla så olika erfarenheter så att det kan bli svårare för vissa att leka eller hänga med i leken.
Hon beskrev även olika fallbeskrivningar där barnen fått gått till Lekarbetet och med tid och tålamod fått lära sig att leka.
För vissa barn är duktiga på att leka, medan andra tar sig inte riktigt in i leken.
Går leken överstyr så skulle man sätta stopp för detta på en gång. Då är det inte lek längre.
Detta jag har fått varit med om nu har varit helt fantastiskt, jag förstår verkligen inte varför det inte finns mer utav detta, så många fler barn som skulle kunna få gå på detta istället för att ses som ett problembarn, ett utmanande barn.
Jag själv vill utbilda mig vidare när jag är klar med skolan och känner att tiden finns till, absolut!
Hon berättade att man med hjälp av leken kunde hjälpa barn som har problem med exempelvis blyghet, agerar utåt mot andra, inte kan leksignaler osv.
Det är tydliga ramar när man arbetar med detta, är det måndag kl. 10 så ska inte den tiden rubbas. Det ska vara samma plats och materialen ska ligga på precis samma ställe. Pedagogen som är med i lekarbetet har samma förhållningssätt hela tiden, hen varken berömmer eller kritiserar. Enbart bekräftar.
Syftet med Leksarbete är att stödja barnens utveckling och arbeta med att leka i grupp med andra barn, vissa lär sig att ta för sig mer i leken och andra lär sig att låta andra få ta för sig. Man tränar arbetsminnet, koncentrationen och självkänslan. (Mer information finner du HÄR)
Materialen som man kan finna i rummet är vanligt förskolematerial och skapandematerial. Det är ett väldigt brett utbut så att barnen ska kunna välja själva vad de vill göra. Inga-Lena berättade att barnen behöver ha samma erfarenhet för att förstå leken, och idag har vi alla så olika erfarenheter så att det kan bli svårare för vissa att leka eller hänga med i leken.
Hon beskrev även olika fallbeskrivningar där barnen fått gått till Lekarbetet och med tid och tålamod fått lära sig att leka.
För vissa barn är duktiga på att leka, medan andra tar sig inte riktigt in i leken.
Går leken överstyr så skulle man sätta stopp för detta på en gång. Då är det inte lek längre.
Detta jag har fått varit med om nu har varit helt fantastiskt, jag förstår verkligen inte varför det inte finns mer utav detta, så många fler barn som skulle kunna få gå på detta istället för att ses som ett problembarn, ett utmanande barn.
Jag själv vill utbilda mig vidare när jag är klar med skolan och känner att tiden finns till, absolut!